Blijven genieten van de routeplanner? Steun de Fietsersbond. Word nu lid!

Veelgestelde vragen

We doen ons best om de Routeplanner steeds weer een stapje beter te maken. Helaas lukt het ons om financiële redenen niet altijd om alle bekende wensen en/of fouten op korte termijn aan te pakken.

Hieronder vind je enige veel voorkomende vragen:

Is er een plek waar ik mijn vraag kan stellen?
Heb je dringende vragen, probeer ze dan te stellen in het Fietsersbond Forum.

Inloggen voor het opslaan van routes lukt niet.
De laatste tijd zijn er problemen met het inloggen op de routeplanner om routes op te slaan. We zijn aan het onderzoeken wat daar de oorzaak van is.

Het invoeren van adressen voor vertrek en aankomst lukt niet.
Als je gebruik maakt van de browser Firefox en het programma LastPass werkt het invoerveld niet. We raden aan een andere browser te gebruiken.

Kan ik ook voor mijn speedpedelec de route plannen?
Onze reguliere routeplanner kan dit niet. De verkeersregels zijn tenslotte behoorlijk anders. In 2018 hebben we in samenwerking met de provincie Gelderland een variant van de planner gemaakt die dit wel kan: www.pedelecplanner.nl/. Deze volgt grotendeels de verkeersregels van de bromfiets, maar weet ook waar de uitzonderingsborden staan waar de speedpedelec alsnog op het fietspad mag. Deze werkt alleen voor routes met begin- en eindpunt in Gelderland. Daarnaast zijn we in opdracht van de provincies Utrecht en Zuid-Holland bezig met een uitbreiding.

We hopen de pedelecplanner uit te breiden naar nog meer provincies. Hierbij zullen vrijwilligers dan ook controles uit moeten voeren over hoe de routes precies lopen, voordat we een provincie open kunnen zetten. Dergelijke projecten doen we in opdracht van de provincie. Met een aantal provincies lopen gesprekken hierover. Werk je voor een provincie en heb je interesse? Stuur dan een bericht naar routeplanner@fietsersbond.nl. Ook uitbreiding per regio of gemeente is mogelijk.

Hoe is de afsluiting van de Afsluitdijk verwerkt in de planner?
De Afsluitdijk is gedurende een langere periode afgesloten. Er rijden gratis pendelbussen als vervanging. Zie https://www.deafsluitdijk.nl/fietsbus-dienstregeling/ voor de exacte haltes en vertrektijden. Daar staat ook aanvullende informatie voor groepen en fietsers met afwijkende modellen fiets, zoals de velomobiel.

(De planner geeft de situatie weer zoals het is, voor de mening over de Fietersbond over de afsluiting en de petitie om hem op en te houden, zie https://www.fietsersbond.nl/houd-de-afsluitdijk-open-voor-fietsers-en-voetgangers/)

In de planner is het fietspad afgesloten. De pendelbus hebben we als ‘veerpont’ ingevoerd. Dat betekent dat u in de desktopversie van de planner een waarschuwing krijgt dat de route niet altijd beschikbaar is. Er staat bij de haltes ‘veerpont’-icoontjes waar u op kunt klikken voor de vertrektijden. Check altijd bovengenoemde website voordat u op pad gaat, we kunnen niet garanderen dat onze informatie up-to-date is. Deze informatie is niet in de app beschikbaar.

De routeplanner zal standaard de pendelbus als optie meenemen, zowel in de app als in de desktopversie. In de desktopversie kan met de optie ‘vermijd veerponten’ de pendelbus (en dus de Afsluitdijk) ontweken worden. Let op: daarbij worden ook alternatieve bootroutes over het IJsselmeer ontweken. Wilt u dus niet met de pendelbus, maar wel met de boot, dan zult u dat handmatig met via-punten moeten plannen.

Alternatieve routes over het IJsselmeer zijn de bootdiensten Enkhuizen-Stavoren of Enkhuizen-Urk.

LF-routes en voorgeplande routes die over de Afsluitdijk gaan blijven over het fietspad lopen. Dit type routes houdt namelijk geen rekening met afsluitingen van werkzaamheden, tenzij we ze handmatig omleggen via een omleidingsroute. Als u een knooppuntroute plant, gaat deze wel via de pendelbus.

Hebben jullie ook routes voor driewielers?

We hebben geen kant-en-klare routes in de planner staan die geschikt zijn voor driewielers. Wel hebben wij informatie over hindernissen voor brede fietsen in de planner staan, dus er zijn wel mogelijkheden om daar omheen te plannen.

Ten eerste kunnen de hindernissen op de kaart getoond worden, via de knop ‘locaties/POIs’. Als je zowel de hindernissen voor gewone fietsen als brede fietsen aanvinkt, dan krijg je een overzicht van de hindernissen waar een driewieler niet langs zou kunnen. (Dit werkt alleen in de versie voor de computer/laptop, niet op de app).

Het ontwijken van deze hindernissen vraagt wat ervaring met de planner. Dit kan op dit moment namelijk alleen via de ‘Mijn routetype’, te vinden via ‘meer opties’. Via de knop ‘samenstellen’ kunt u daar allerlei instellingen kiezen, waaronder het ontwijken van hindernissen voor gewone en brede fietsen. Om vervolgens goede routes te krijgt, zal ook gekeken moeten worden de andere instellingen in dat scherm. Met een beetje experimenteren kunnen daar uiteindelijk mooie routes mee gemaakt worden, die van ieder gewenst punt in Nederland kunnen beginnen.

Routes die gemaakt worden via ‘Mijn routetype’ kunnen niet geopend worden op de app, de instellingen werken daarin nog niet goed door.

Ten tweede kan in de app de extra route optie 'Vermijd smalle paden' gekozen worden.

We kunnen niet garanderen dat er geen hindernissen op de route staan: het invoeren daarvan blijft vrijwilligerswerk. Mocht er een onverwachte hindernis op de route staan, dan kan dat aan ons gemeld worden. Het liefst met een duidelijke foto en een aanduiding op de kaart waar de hindernis precies staat.

De 'hindernis brede fietsen' wordt ingevoerd als de doorgang smaller is dan één meter. Dit garandeert dat fietsen en fietskarren van 90 cm met deze instellingen overal probleemloos door zouden moeten kunnen.

Kan ik veerponten ontwijken wanneer deze niet varen?

Veerpontjes varen niet altijd. De routeplanner kan op dit moment niet automatisch op basis van de dienstregeling de route aanpassen. Bij het plannen in de desktopversie krijg je daarom een waarschuwing als je route via een veerpont gaat, zodat je zelf kunt controleren of de pont wel vaart, onder meer door op het icoontjes van de veerpont te klikken, en dan op de link te klikken naar de website van veerponten.nl. Je kunt dan eventueel via de instellingen veerpontjes ontwijken, of handmatig met via-punten er een route omheen plannen. Een individuele pont ontwijken is niet mogelijk, het is alle ponten of niets.

In de app krijg je nog geen waarschuwing als je via een veerpont een route plant. Dat zul je dus zelf in de gaten moeten houden. Je kunt wel via het menu bij 'Instellingen' en 'Extra routeopies' instellen dat veerpontjes ontweken moeten worden. In de huidige versie van de app is het nog niet mogelijk om extra informatie op te vragen bij de veerpontjes, daarvoor kun je op de pagina van veerponten.nl kijken.

Daar krijgen we vaak klachten over van mensen die in de buurt van veerpont wonen die niet vaak vaart. Daarom zullen we nu bij wijze van experiment een aantal veerpontjes handmatig open- en dichtzetten. Dit gaat ondermeer om pontjes bij Amsterdam, zoals bij De Nieuwe Meer en over de Amstel.

Voordeel: iemand die de app gebruikt om doordeweeks een route te plannen krijgt een route die werk. Nadeel: wil je doordeweeks een route plannen voor het weekend, dan krijg je de pontveren niet als optie. Opgeslagen routes kunnen er daardoor ook anders uitzien als je ze op een andere dag opent. Reacties zijn welkom via routeplanner@fietsersbond.nl.

De Friese versie van de Routeplanner is deels nog in het Nederlands. Klopt dit? 
We werken nog aan de Friese vertalingen van de nieuwe teksten.

Ik zie vertaalfouten in de Engelse/Franse/Duitse versie.
Alle verbetersuggesties kun je per e-mail doorgeven, graag zelfs, zie de pagina Contact.

De huidige locatie klopt niet. Kan ik dit aanpassen?
Helaas niet. De locatiebepaling gebeurt feitelijk niet door de Routeplanner, maar door je internetprovider.

Het ingevoerde adres bij Van en Naar wordt niet gevonden.
Plaatsbepaling (op basis van huisnummers of postcodes) door onze fietsrouteplanner gebeurt met behulp van een extern adressenbestand, dat slechts incidenteel wordt geactualiseerd. Dit bestand kan daardoor soms iets achterlopen. In specifieke gevallen zijn er ook andere oorzaken. Hoe dan ook: meld het ons via onze meldformulieren. In de tussentijd kun je proberen wel de straatnaam in te tikken zonder een huisnummer, grote kans dat het dan wel lukt. Andere optie is te plannen op alleen de postcode of door een vlaggetje te plaatsen op de kaart waar je wilt vertrekken of naar toe wilt gaan.

De geplande route bevat aanzienlijke hoogteverschillen, terwijl ik had gekozen voor 'gemakkelijk doorfietsen'.
Onze fietspadendatabase bevat geen gegevens over hoogtes en hoogteverschillen. Die hoogteverschillen worden dus niet meegenomen bij het berekenen van optimale routes.

De geplande route bevat onverharde paden, terwijl ik had gekozen voor 'racefietsroute'.
Een concreet voorbeeld kun je ons per e-mail doorgeven, zie de pagina Contact.

Bij het printen van de routebeschrijving worden de straatnamen niet meegeprint.
Vermoedelijk print u de route in staand formaat. Grote kans dat het wel goed gaat als u kiest voor liggend formaat.

Bij het exporteren naar GPS lijkt het aanpassen van de instellingen geen effect te hebben.
Zodra u een instelling hebt aangepast, klik dan op de knop Genereer nieuw GPS bestand.

De GPS-route ziet er op mijn GPS-ontvanger of Cyclo Mio nogal verminkt uit.
Meestal komt dit door het aanvinken van GPS-routes bij het exporteren. Probeer het eens met alleen de optie GPS-tracks aangevinkt.

Er worden vaker problemen met Mio-apparaten gemeld. Op het forum zijn een aantal Mio-expert daarover in discussie, en zij hebben ook work-arounds. Zie forum.

Waarom werkt de fietsplanner niet met OpenStreetMap (OSM)?
Daar zijn verschillende redenen voor.
De kenmerken die wij vastleggen komen niet overeen met de kenmerken zoals die in OpenStreetMap staan. De software om de verschillende type routes te berekenen (recreatief, racefietsroute, autoluw, strooiroutes etc.) gebruiken een specifieke set aan kenmerken die niet in OSM staan of een andere indeling hebben. Ook onze Safety Performance Index (SPI) is op deze data gebaseerd. Door over te gaan naar OpenStreetMap zouden de OSM-indelingen moeten overnemen voor bestaande kenmerken als wegdeksoort en wegdekkwaliteit. En ook kenmerken die we zouden toevoegen zouden dan onderdeel worden van de community: we raken hiermee de controle op onze datamodellen kwijt, en kunnen daardoor minder goed garanderen dat de routes goed berekend worden. Onze geavanceerde planner en de SPI werken goed omdat wij eigenaar en beheerder zijn van het datamodel. Hetzelfde geldt ook voor de navigatie-aanwijzingen, ook daar hebben we nu zelf controle op de manier van invoeren zodat het goed aansluit bij hoe onze software werkt.

fietsersbond